Ատաբազարը կամ Ադաբազարը եղել է
Նիկոմիդիայի կամ Իզմիթի գլխավոր քաղաքը։ Փոքր Ասիա թերակղզու
հյուսիս-արեւմտյան մասում։ Քաղաքը իր ժամանակին հիմնվել է կղզու վրա եւ
ունեցել է շատ աշխույժ շուկա, որի պատճառով էլ թուրքերը այն անվանել են
Ատաբազար, այսինքն՝ կղզու շուկա /ատա-ադա՝ «կղզի» եւ բազար՝ «շուկա»,
բառերի զուգակցումից/։
Արաբկիր,
Արաբկեր, Արաբրակես, Արաբրակնուա,
Արապկեր, Արապկիր, Արապրասեզ, Արապրաքեն, Արարոքա քաղաք, Արափեր, Արափիր,
Արափկիր, Արեպքեր, Արեպքիր-Քաղաք Փոքր Հայքի Երկրորդ Հայք պրովինցիայում,
Մալաթիայից մոտ 30 կմ հս, Ցաղմուր
լեռանհյուսիսարեւելյան կողմում, Եփրատի
աջակողմյան վտակ Արաբկիրի օժանդակ Անկոյի ջուր գետի (հնում Ոսկի գետ) աջ
կողմում:
Արապկիրը
հիմնադրվել է Վասպուրականի վերջին թագավոր Սենեքերիմ Արծրունու կողմից
1021 թ, Արաբրակնուա հռոմեական բերդաքաղաքի մոտ: Արապկիրը ամենահնագույն
հայկական բնօրրաններից մեկն է: Քաղաքի մասին առաջին հիշատակումները
վերաբերում են Ք.Ա 1200-ական
թվականներին:
Քեղին ընկած է Արածանիի (Արեւելյան Եփրատ)
աջակողմյան վտակ Քղի գետի աջ
ափին, որով
եւ բաժանված է երկու մասի: Գավառը շրջապատված է
բարձրաբերձ լեռներով, իսկ քաղաքը ընկած է
գեղատեսիլ լեռնալանջի վրա: Քեղիի շրջանը համապատասխանում է Մեծ Հայքի
Չորրորդ Հայք աշխարհի Խորձյան գավառին: XVI— XX դարերում այդ գավառի
տարածքը կազմում էր Էրզրումի նահանգի Էրզրումի գավառի Քեղիի գավառակը, որի
կենտրոնը Քեղին էր։
Քեշիշյան ընտանիք, նրանցից միայն 9-ը կենդանի մնացին:
Լեռնային Կիլիկիայի հայաբնակ խոշորագույն բնակավայրերից մեկն էր հայաշատ Հաճըն քաղաքը: Այն ընկած է Տավրոսի լեռների գրկում՝ Քերմես լեռան լանջին: Գեղատեսիլ լեռնային բնաշխարհ ունի Հաճընը, հաճելի աչք շոյող, որի պատճառով էլ ստացել է Հաճըն անվանումը: Հաջընը ընկած է Մարաշից մոտավորապես 90
կմ հյուսիսարեւմուտք:
Երբեմնի բերրի ու շենաշատ Հաճընը հարուստ էր եկեղեցիներով ու վանքերով,
որոնց առընթեր
գործում էին հայկական դապրոցներ ու վարժարաններ: Հաճընն ունեցել է շուրջ 35 000 բնակիչ, 9 դպրոց, ամերիկյան քոլեջ, 3 եկեղեցի, 3 վանքեր, 12 ջրաղաց:
Հայոց պատմական Ծոփք նահանգի մաս կազմող
Դերսիմը գտնվում է Վանա լճից հյուսիս-արեւմուտք, հյուսիսից` Երզնկան
հարավից` Խարբերդը արեւելքից` Բինգյոլ-Մուշը եւ արեւմուտքից` Սեբաստիան:
Երեք կողմից շրջապատված է Եփրատ գետով:
Հայկական բազմաթիվ աղբյուրների համաձայն` Դերսիմի հյուսիսում` պատմական
Եկեղյաց գավառում էին գտնվում հայոց հեթանոսական կրոնի` Արամազդի, Անահիտի
ու Միհրի մեհյանները: Շրջանը քեմալական իշխանության օրոք վերանվանվեց
Թունչելի:
Բերդակիհնագույն պատմությանվերաբերյալմեզ հասած տեղեկությունները շատ ժլատ են:Հայտնի է միայն, որնախկինբնակատեղին կառուցված է եղելԲերդակամրոցիլանջերին:Ինչպես երեւում
է Բերդեկի շրջակա մյուս բնակավայրերը
ուսումնասիրելիս, շրջանը առաջին անգամ
բնակեցվել էուրարտացիների կողմից: Ապա այն նվաճվելմուշկերի, մեդիացիների, պարսիկների, Կապադովկիայիթագավորության, Հայկականթագավորության, հռոմեացիներիեւբյուզանդացիների կողմից: