Որքան
էլ թուրքական
իշխանությունները փորձեն
լռեցնել պատմությունը,
այնուամենայնիվ, ժամանակ
առ ժամանակ
հայտնվում են
հերոս արվեստագետներ, որոնք
վտանգելով իրենց
կյանքը ազգերին
հիշեցնում են
իրենց անցյալը:
Լուսանկարիչ
Մուժգան Ափարթը
բացել է
իր հերթական
ցուցահանդեսը «Եփրատի մյուս
կողմում ապրողներից անտեղյակ
են արեւմուտքը»
խորագրով: Ավելի
վաղ նա
կազմակերպել էր
մեկ այլ «Գյավուրների փողոց» ցուցահանդեսը,
որտեղ անդրադառնալով Հայոց
ցեղասպանությանը, ներկայացրել
էր Դիյարբեքիրի
հարյուրավոր հայ
ընտանիքներով բնակեցված
Հանչեփեք թաղամասին,
որը մուսուլմանները անվանում էին
Գյավուրի թաղամաս:
1915-ի կոտորածներից
հետո, ողջ
մնացած Հանչեփեքի բնակիչները
գաղթել էին, փողոցն
ամբողջությմբ ամայացել
էր. «Երբ
ձեռնամուխ եղա
այս ծրագրի
իրականացմանը այդ
փողոցում մնացել
էր մի
բուռ հայ:
Այսօր նախկին
հայկական ընտանիքներից երեք
հոգի է
մնացել այնտեղ:
Բոլորը փոշիացան
պատմության մոխրի
տակ: Թե
հարցնում եք,
ի՞նչ եղավ
հայկական թաղամասի
ճակատագիրը, կպատասխանեմ,
որ 1980 թվականից հետո
ծայր առած
անմարդկային պատերազմները,
ներքին խռովություները, քաղաքներից
քշված ու
ոչ մի
տեղ բնակություն
հաստատել չկարողացող
քրդերով լցվեց:
Հենց սա
է պատճառը,
որ երկու ցուցահանդեսները միմյանց
հաջորդեցին: Երկու
դառնություն՝ մեկը
մեկի մեջ»,-ասում է
ցուցահանդեսի հեղինակը:
Արփաթն առաջին
անգամ հայտնվելով
Դիարբեքիրի «Գյավուրների
թաղամասում», փորձել
է հայ
բնակիչների գտնել,
բայց՝ ապարդյուն:
Մինչդեռ նա
գիտեր, որ
մինչեւ 1915-ն այնտեղ
2925 հայ էր բնակվում:
Նա այնուհետեւ
գնացել է
Մարիամ Աստվածածին
եկեղեցի, որը
Դիարբեքիրի միակ
կանգուն եկեղեցին
է: «Գյավուրների
թաղամասից» ոչ
հեռու ասորական
այս եկեղեցում
նա ծանոթացել
է Սարգիս
հորեղբոր, նրա
տիկնոջ՝ Պայծառ
մորաքրոջ եւ
նրանց դուստր
Վիկտորյայի հետ:
Պարզվել է,
որ նրանք
Դիարբեքիրի վերջին
3 հայերն են,
տարիներ շարունակ
քողարկել են
իրենց հայկական
ինքնությունը եւ
դիմակայել ահավոր
հալածանքների:
2004-ին Դիարբեքիրում
հայկական ինքնությունը
չթաքցնողների թիվը,
ըստ Արփաթի,
եղել է
22: 2006-ին այս թիվը
կրճատվել է
7-ի, իսկ
մեկ տարի
անց քաղաքում
արդեն մնացել
են վերոհիշյալ
3 հայերը: «Գյավուրների
թաղամասում», Արփաթի
պատմածով, կան
հայկական եւս
2 եկեղեցու ավերակներ:
Նրանցից մեկը
հայ կաթողիկե,
մյուսը՝ հայ
բողոքական եկեղեցիներն
են: Մեկը
դեռեւս 2 տարի
առաջ իբրեւ
աղբանոց էր
օգտագործվում: Հիմա
եկեղեցին բնակեցնում
են քուրդ
ընտանիքներ: Ասորական
Ս. Մարիամ
Աստվածածին եկեղեցին
Դիարբեքիրի քաղդեականների, ասորիների
եւ հայերի
համար քրիստոնեական
միակ տաճարն
է: Այլ
աղոթատեղի նրանք
չունեն, որտեղ,
Մյուժգան Արփաթի
վկայությամբ, ժամերգություն է
մատուցում ասորի
քահանա Յուսուֆ
Աքբուլութը:
Հերթական ցուցահանդեսի
թեման քրդերն
են, նրանց
առօրյան եւ
կենցաղը: Քրդեր,
որոնք եկել
ու բնակվել
են այն
հողերում, ուր
մի ժամանակ
ապրում էին
հայերը,թողել
շենքեր ու
շինություններ: Նախորդ
ցուցահանդեսին նա
առանձնացրել էր
երկու ենթավերնագիր՝ անցյալը
եւ ներկան:
Անցյալում տեղի
տերերը հայերն
էին, իսկ
հիմա քրդերը:Լուսանկարիչն ընտրում
է թեմաներ,
որոնք ժամանակակից
մարդու բացսական
կողմերն են
շեշտում, մյուսների
ուշադրությունը գրավելով
ոտնահարված մարդու
իրավունքների, մարդու
կողմից իրականացված
դաժանությունների եւ
այլ արատավոր
երեւույթների վրա:
Իսկ Թուրքիային
լուսանկարիչը կոչ է
անում անցյալը
չմոռանալ: Ետ
նայել, լվանալ
անցայլի մեղքերը:
«1915-ից սկսած
թե Դերսիմ,
Մարաշ, Սըվաս,
Հրանտ Դինք,
պատերազմի ստեղծած
արհավիրքներ, մարդկային
զոհ ու
կորուստ, ինչ
էլ որ
լինում է համենայնդեպս
մենք՝ իբրեւ
մեկ միասնություն
չենք ճնշում անցյալը, ու
չենք բացում
մեր դեմքը
անցյալի առջեւ:
Ի՞նչ է
տեղի ունեցել
անցյալում,Եփրատի
այն ափին,
իսկ հակառակ
կողմում՝ արեւմուտքում,
մարդիկ անտեղյակ
են: Մարդիկ
են ձերբակալվում,
բայց չեն
դատապարտվում, մարդիկ
են ապրում
նախընտրելով դառնութուն
ու ցավ,
ու այդ
ժամանակ Եփրատի
այս կողմում
ապողներից անտեղյակ
են մնում
մյուս կողմի
մարդիկ: Ինձ
վախեցնում են
ռումբերի բերած
զրկանքները, բռնաբարված
կանայք, հոշոտված
մարդիկ, իսկ
երբ հարցաքննելու
ժամանակն է
գալիս, կարծես
չկա ոչ
մի մեղավոր:
Թուրքիայի արեւմուտքում
մարդիկ ապրում
են այնպես,
կարծես երբեք,
ոչինչ չի
էլ եղել:
Այսօր բացահայտվում
են մի
շարք հեղաշրջում
իրականացնող ծրագրեր
ու ահաբեկչական
կազմակերպություններ, բայց
քանի՛ տարի
է, որ
այդ ծրագրերը գործողությոններ են
իրականացնում: Երբվանի՞ց
է, որ
այն կա:
Իսկ քանի
քանիսն են
այսօր իրենց
անմեղությունը փակում
բանտերում, ոչոք
դրանից չի
էլ խոսում:
Ոչ մի
կերպ չլվացվող, ցբացվող,
չմաքրվող անցյալի
հետ պետք
է կարողնալ
հաշվի նստել»,-գրում է
լուսանկարիչն ու
հավելում, որ
շատ է
ցավում, երբ
դառնության, ցավի
ու անմարդկային
տանջանքների մեջ
հայտնված մարդկանց
է ընտրում
իբրեւ հերոսներ,
բայց նկարելուց
ու նրանց
դժբախտ դեմքերը
արտատպելուց բացի
ոչինչով չի
կարող նրանց
ցավը մեղմել: