Քեղին ընկած է Արածանիի (Արեւելյան Եփրատ)
աջակողմյան վտակ Քղի գետի աջ
ափին, որով
եւ բաժանված է երկու մասի: Գավառը շրջապատված է
բարձրաբերձ լեռներով, իսկ քաղաքը ընկած է
գեղատեսիլ լեռնալանջի վրա: Քեղիի շրջանը համապատասխանում է Մեծ Հայքի
Չորրորդ Հայք աշխարհի Խորձյան գավառին: XVI— XX դարերում այդ գավառի
տարածքը կազմում էր Էրզրումի նահանգի Էրզրումի գավառի Քեղիի գավառակը, որի
կենտրոնը Քեղին էր։
Թուրքիայի Հայոց պատրիարքարանի Հոգեւոր խորհրդի նախագահ Աթեշյանը ավետելով, որ սեպտեմբերի 12-ին Վանի Աղթամար կղզում գտնվող Սուրբ խաչ եկեղեցում կատարվելիք պատարագի մասնակիցների թվի առումով սահմանափակումներ չեն լինելու, ասաց. Կազմակերպելու ենք մի այնպիսի արարողություն և տոն, որը օրինակ ծառայի ողջ աշխարհին:
Իր ելույթումհեղինակը հակիրճ ներկայացրել է գրքի
բովանդակությունը, անդրադառձել 1915 թվականինտեղիունեցածողբերագականիրադարձություններումհամիդյանգնդերինեւքրդերիունեցած ողբերգական դերին:
Դինամիտներով պայթեցնում են Բինգյոլի պատմական Քղի ամրոցը, որի ժայռոտ հիմքից պոկված քարերով կառուցում են ամբարտակ:
Բինգյոլում ամբարտակի կառուցման
նպատակով
տարվող աշխատանքները վերածվեցին բնության և պատմության կոտորածի: Փերի գետի վրա կառուցվող ամբարտակի պատճառով սկիզբ առան
ավերածությունների
շղթաներ: Այս անգամ էլ կառուցվող ամբարտակի ավերածության զոհը դարձավ
պատմական
Քիղի ամրոցը: Ամրոցի հիմքը կազմող ժայռերը
պայթեցվում
են դինամիտով եւ գործածվում Քղիի հիդրոէլեկտրակայանի ամբարտակի շինարարության մեջ, որը սկսել
էին կառուցել դեռեւս 9 տարի առաջ: Պատմական այս անօրինության դեմ դուրս
եկող
բնակչության բողոքը մնաց անպատասխան,-գրում է Թարաֆ թերթը:
Քեշիշյան ընտանիք, նրանցից միայն 9-ը կենդանի մնացին:
Լեռնային Կիլիկիայի հայաբնակ խոշորագույն բնակավայրերից մեկն էր հայաշատ Հաճըն քաղաքը: Այն ընկած է Տավրոսի լեռների գրկում՝ Քերմես լեռան լանջին: Գեղատեսիլ լեռնային բնաշխարհ ունի Հաճընը, հաճելի աչք շոյող, որի պատճառով էլ ստացել է Հաճըն անվանումը: Հաջընը ընկած է Մարաշից մոտավորապես 90
կմ հյուսիսարեւմուտք:
Երբեմնի բերրի ու շենաշատ Հաճընը հարուստ էր եկեղեցիներով ու վանքերով,
որոնց առընթեր
գործում էին հայկական դապրոցներ ու վարժարաններ: Հաճընն ունեցել է շուրջ 35 000 բնակիչ, 9 դպրոց, ամերիկյան քոլեջ, 3 եկեղեցի, 3 վանքեր, 12 ջրաղաց:
Ավերակ
վիճակում գտնվող Օշվանքը, ուր ամեն տարի ուխտագնացության են գալիս
քրիստոնյա վրացիները, այս տարի ընդգրկվել է Մշակույթի և զբոսաշրջության
նախարարության վերականգնման ծրագրում: Նախարարությունից հաղորդվել է, որ
վանքի տեղագրական չափագրումներից և վերականգնման նախագծերի մշակումից հետո
կսկսվեն վերականգնողական աշխատանքները:
«Beyazgazete»
կայքի փոխանցմամբ, Թուրքական պատմական ընկերության նախագահ
պռոֆեսոր Չիչեքը հայտարարել է, որ հայակակն հարցի վերաբերյալ Թուրքիան
որեւէ
պաշտոնական դիրքորոշում չունի. «Երանի թե ունենար, այդ մասին բոլորը
կիմանային»,- «Հայկական հարցի ներքին կողմը» գիտաժողովի ընթացքում ասել է
Քեմալ Չիչեքը, որը գիտաժողովի վարողն էր հանդիսանում: Չիչեքը հստակ կերպով
արտահայտել է այն տեսակետը, ըստ որի Թուրքիան չունի այսօր հստակ մոտեցում
եւ պաշտոնական
տեսակետ հայկական հարցի վերաբերյալ. «եթե նմնօրինակ դիրքորոշում լիներ այդ
մասին
կիմանային բոլորը, եւ անշուշտ կուսաուցանվեր նաեւ դպրոցներում»,-ասել է նա:
Կարծես թե բարձրացել
է հայկական պատմական եկեղեցիների վերականգնման մի մեծ փոթորիկ: Չնայած
ոտքի են կանգնեցվում համայնքին չպատականող հուշարձանները /խոսքն այտեղ
հայկական համայնքի մասին է/, այնուամենայնիվ նրանք
գոհ են, որ հուշարձաները վերականգնվում են: Եթե սեփականատերը հարմար
համարի, սեփական եկեղեցում թույլ կտա տարեկան գոնե
մեկ անգամ ծիսական արարողության անցկացումը:
Վանա լճի ամենամեծ կղզին Աղթամարն է: Այս կղզում է գտնվում «Սուրբ խաչ»
եկեղեցին՝
կառուցված 915-921 թթ.:
Հայոց պատմական Ծոփք նահանգի մաս կազմող
Դերսիմը գտնվում է Վանա լճից հյուսիս-արեւմուտք, հյուսիսից` Երզնկան
հարավից` Խարբերդը արեւելքից` Բինգյոլ-Մուշը եւ արեւմուտքից` Սեբաստիան:
Երեք կողմից շրջապատված է Եփրատ գետով:
Հայկական բազմաթիվ աղբյուրների համաձայն` Դերսիմի հյուսիսում` պատմական
Եկեղյաց գավառում էին գտնվում հայոց հեթանոսական կրոնի` Արամազդի, Անահիտի
ու Միհրի մեհյանները: Շրջանը քեմալական իշխանության օրոք վերանվանվեց
Թունչելի:
Բերդակիհնագույն պատմությանվերաբերյալմեզ հասած տեղեկությունները շատ ժլատ են:Հայտնի է միայն, որնախկինբնակատեղին կառուցված է եղելԲերդակամրոցիլանջերին:Ինչպես երեւում
է Բերդեկի շրջակա մյուս բնակավայրերը
ուսումնասիրելիս, շրջանը առաջին անգամ
բնակեցվել էուրարտացիների կողմից: Ապա այն նվաճվելմուշկերի, մեդիացիների, պարսիկների, Կապադովկիայիթագավորության, Հայկականթագավորության, հռոմեացիներիեւբյուզանդացիների կողմից: